Ajankohtaista

26.04.2019

Pienin askelin kohti omatarkkailun tapaa

Tämä on sinulle, joka tutustut omatarkkailuun. Hienoa, että olet tutustumassa kehoosi! Rintojen omatarkkailun tapa saattaa tuntua kaukaiselta, mutta näitä vinkkejä seuraamalla olet hyvällä matkalla omatarkkailun ottamisessa tavaksi.

Ensimmäinen askel: katsele

Jos omatarkkailu ei ole tuttua lähde liikkeelle pienin askelin. Omatarkkailuun kuuluu kaksi vaihetta, katselu ja tunnustelu. Kun aloitat omatarkkailun harjoittelun, voit aloittaa vaikka katselusta. Tarkastele ensin miltä rintasi näyttävät, tutustu niihin. Voit tehdä tämän ilman, että tiedät mitä niistä 'pitäisi' etsiä. Katsele vain, miltä ne näyttävät. Tärkeintä on, että tutustut siihen, miltä rintasi näyttävät, jotta huomaat, jos niissä tapahtuu muutoksia.

Toinen askel: kokeile

Toinen askel voisi olla, että viet käden silloin tällöin rinnalle ja totuttelet siihen, että tunnustelet rintakehän aluetta. Tunnustelussa ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Tärkeintä on, että kosketat itseäsi niin, että se ei tunnu sinusta pahalta tai kivuliaalta. Jos sinusta tuntuu, että tarvitset ohjeita tunnustelun tueksi heti alkuvaiheessa, voit tutustua niihin kirjallisesti omatarkkailukortista tai videon muodossa. Omatarkkailuohjeet löytyvät myös OMAKUU-sovelluksesta.

Kolmas askel: kokeile hieman napakammin

Kolmas askel voisi olla, että käyt rintasi läpi silloin tällöin kokonaan. Tunnusteltava alue on molempien rintojen lisäksi kumpainenkin kylki. Kokemuksemme mukaan napakka painallus sormilla tuntuu vähemmän kivuliaalta kuin esimerkiksi pelkällä yhdellä tai kahdella sormella tunnustelu, ja toisaalta koko kämmen on turhan iso tunnusteluun. Jos mielikuva helpottaa asian hahmottamista, voit vaikka ajatella, että rinta on kuin pizza, jonka käyt läpi pala kerrallaan. Tunnustelussa tärkeintä on, että kosketat itseäsi arvostavasti ja itsellesi sopivalla tavalla. Tunnustelua ei kannata pakottaa, vaan lähestyä sitä itsellesi sopivalla tavalla. Kun olet saanut tuntumaa rintojesi tunnusteluun, kokeile sitä makuuasennossa. Selällään ollessa rinta levittyy rintakehän päälle ja siihen on helpompi tutustua.

Neljäs askel: omien rintojen asiantuntijaksi toistolla

Jatka rintoihisi tutustumista. Yhdistä rintojen katselu ja tunnustelu sopiviin hetkiin, joissa on positiivinen vire, niin se tulee tehtyä useammin, neuvoo käyttäytymisen muutoksen asiantuntija Riitta Mettomäki.

Viides askel: Tihennä toistoa

Satunnainenkin rintojen omatarkkailukerta on hyvä terveysteko. Sitä mukaa, kun omatarkkailu tuntuu ajatuksena paremmalta, voit lyhentää omatarkkailukertojen väliä. Seuraa someamme, niin saat vinkkejä omatarkkailun säännöllistämiseksi, kertojen tihentämiseen ja muistamiseen. 

Kuudes askel: ovatko rintasi terveet?

Kun olet edennyt siihen vaiheeseen, että omien rintojen ulkonäkö ja tuntu alkavat olla tuttuja, voit halutessasi edetä hakemaan tietoa siitä, mitä erilaisia asioita rinnassa tuntuu ja miten erottaa sinne kuuluva tuntemus sellaisesta, jota olisi hyvä käydä näyttämässä lääkärille. Täällä on tietoa sekä näkyvistä että tuntuvista oireista.

Seitsemäs, kahdeksas, yhdeksäs….

Toistoilla ja tiedolla omatarkkailusta voi tulla sinulle tapa. Pidä asia mielessä itsellesi sopivalla keinolla.


 

Tutkitko rintasi?