Ajankohtaista

31.08.2020

#järjestösuunnittelijajuoksee, juokse sinäkin!

Tunne rintasi ry:n järjestösuunnittelija istui alas pohtimaan, että pitäisi nousta ylös. Lopputulemana on hyvän mielen kampanja, joka etenee tavoitteellisesti, mutta pilke silmäkulmassa. Seuraa meitä somessa ja peukuta! #tunnerintasi #omatarkkailu #rintasyöpä #citroennaistenkymppi #järjestösuunnittelijajuoksee


Näpräystä ja hippaa vaihtolämpöisen motivaation kanssa

Olen aina harrastanut liikuntaa jossakin muodossa, vaihtelevalla määrällä ja intensiteetillä. Mukaan on mahtunut uintia, tanssia, ryhmäliikuntaa, kuntosalia, kamppailulajeja ja juoksua. Liikunta-taukojakin on toki vuosien varrella ollut. Välillä siksi, että ei ole huvittanut ja välillä, no siksi, ettei ole huvittanut.  

Tauot liikunnan harrastamisessa mietityttävät; liikunta itsessään on mielestäni kivaa ja siitä tulee hyvä mieli ja olo. Keho tuntuu vetreämmältä, uni maistuu paremmin ja energiaa muuhun riittää enemmän. Miksi vältellä sellaista, josta tulee hyvä olo ja on vieläpä terveellistä? Miksi liikunnan sijaan valitsen sohvalla samassa asennossa makaamisen, kännykällä näpräämisen ja televisiosta tulevat turhat ohjelmat? Ja nyt puhun siis ohjelmista, joita en kuitenkaan katso, koska näprään kännykkää. Kaikki tämä sen jälkeen, kun olen koko päivän istunut, katsonut päätettä ja näprännyt töissä. 

Korona-pandemian jyllättyä tovin lopetin kuntosali- ja ryhmäliikuntatoiminnan ja olen keskittynyt kävelyyn ja työmatkapyöräilyyn. Kävelysauvatkin ostin. Ja uuden pyörän. Ulkoilu on kivaa ja koen sen myös raikastavan aivoja. Nyt haluaisin taas lisätä arkeeni intensiivisempää liikuntaa, koska haluan olla nopeampi ja vahvempi. Miten saisin tämän onnistumaan niin, että ei tarvitsisi juosta hippaa motivaation kanssa? Pitäisikö asettaa jokin tavoite, vai kui? Tavoitteet eivät saa olla liian rajut, ettei sitten käy niin, että kroppa menee rikki tai motivaatio lähtee ikuisiksi ajoiksi karkuun. 

Duunina terveyden edistäminen

Työskentelen Tunne rintasi ry:ssä järjestösuunnittelijana. Työni kautta olen paneutunut aiheisiin rintasyöpä ja rintojen omatarkkailu. Rintojen omatarkkailu on liikunnan tavoin omaa terveyttä edistävää toimintaa. Työhöni kuuluu myötävaikuttaa rintasyövän varhaiseen toteamiseen lisäämällä tietoa rintasyövästä, rintojen omatarkkailusta ja sen merkityksestä. Järjestömme kannustaa ja opastaa rintojen omatarkkailuun sekä haluaa auttaa terveen kehonkuvan muodostamisessa. Tavoitteenamme on vakiinnuttaa rintojen omatarkkailun asemaa terveyden edistämisessä ja rintasyövän varhaistoteamisen yhtenä muotona.

Vuoden 2020 teemanamme on ollut omatarkkailu kiinteänä osana arkea, johon kuuluu oman jaksamisen ylläpitäminen ja itsestä huolehtiminen. Tiesitkö, että liikunta voi, muiden terveysvaikutusten lisäksi, ehkäistä syöpää, mukaan lukien rintasyöpää? Tutkimusten mukaan liikunta myös vähentää rintasyöpäkuolleisuutta ja syövän uusiutumisen riskiä. Lisäksi se auttaa selviytymään paremmin syöpähoitojen haittavaikutuksista. 

Liikunta vähentää syöpäriskiä useiden mekanismien kautta

Liikunta voi vähentää syöpäriskiä painonhallinnan, mutta myös painosta riippumattomien vaikutusten kautta. Näin on myös rintasyövän kohdalla. Liikunta aiheuttaa mekaanisia muutoksia suolen ja keuhkojen toimintaan, immuunivasteeseen, hormonitalouteen ja DNA-muutoksiin. Lisäksi se voi vaikuttaa suoraan kasvaimeen tai sen esiasteeseen vähentämällä kasvaimen kasvunopeutta ja metastasointikykyä. Liikunnalla on vaikutus kasvaimen verenkiertoon, mikroympäristöön, immunologiaan ja aineenvaihduntaan. Tutkimusten mukaan rintasyövän ilmaantuvuus on, lähteestä riippuen, paljon liikkuvilla 10-30% pienempi kuin vähän liikkuvilla. 

Rintasyöpää ehkäisevän liikunnan suositellaan olevan pitkäkestoista ja sitä on tärkeä harrastaa läpi koko elämän. Liikuntaa kannattaa harrastaa eri muodoissa joka päivä. Kova fyysinen harjoittelu, esimerkiksi intervalli- ja lihaskuntoharjoittelu, vaikuttaa tutkimustulosten mukaan edistävän syövästä parantumista. Kaikenlainen liikkuminen, myös kevyempi, on ihmiselle hyväksi. Uusien tutkimusten mukaan pulssia nostavaa liikuntaa ei kuitenkaan kannata varoa myöskään syöpähoitojen aikana. Yleiskunnon ollessa hyvä, kestää hoitojakin paremmin. Uutta tietoa liikunnan positiivisista vaikutuksista syövän hoitojen aiheuttamiin haittoihin tulee jatkuvasti. Liikuntaa suositellaan kaikissa syövän vaiheissa ja se on tarpeellista osana kuntoutumista.

Monta kärpästä yhdellä kampanjalla

Heureka! Sitten keksin sen. Tunne rintasi ry on jälleen osallistumassa 29.5.2021 järjestettävään Citroen Naisten Kymppiin. Miksipä en yhdistäisi työtä, terveyttä ja hyvinvointia juoksemalla itse kyseisen matkan? Samalla tuoden esiin liikunnan merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin sekä syöpäriskin vähentämisen kannalta? Ja ottamalla muita mukaan? 

*Fanfaarit* Nyt alkaa #järjestösuunnittelijajuoksee -kampanja, jonka tarkoituksena on treenata Naisten Kymppiin. Itseoikeutetusti mukana on tietoa rintasyövästä ja rintojen omatarkkailusta. Kampanja seuraa treenin etenemistä alusta puolivälin kautta loppuun ja H-hetkeen sosiaalisen median päivitysten kautta. Käytännössä tämä tapahtuu 14 upean osallistujan ja järjestösuunnittelijan eli allekirjoittaneen tekemien some-päivitysten avulla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. 

Jokainen osallistuja asettaa tavoitteensa oman tasonsa mukaan; kyseessä voi olla 10 kilometrin kävely, kävelyn ja juoksun yhdistelmä, juoksu tai vaikka ennätysjuoksu. Tarkoituksena on, että kuntoa kohotetaan ja pidetään yllä harjoittelemalla monipuolisesti. Juoksun lisäksi harjoitella voi esimerkiksi kävellen, jumpaten tai pyöräillen. Lisäksi on hyvä muistaa lihaskunto, kehonhuolto ja palautuminen. Minun tavoitteeni on pitkästä aikaa päästä juoksun makuun tuntien liikunnan riemua. En ole ensimmäistä kertaa asialla. Olen juossut (nyt niin kaukaisilta tuntuvina) menneinä vuosina myös pidempiä matkoja. Kehoni on kuitenkin jostain syystä ehtinyt unohtaa, että se on joskus ollut juoksukunnossa. Siksi starttaan lähtöruudusta, aloitan alusta. Julkinen lupaus (ja vuodatus) on nyt tehty. Piste. Lukko.

Some-päivitysten lisäksi tulen joka kuukauden viimeisenä päivänä näille sivuille pohtimaan kampanjan teemoja ja etenemistä. Kyseessä on hyvän mielen kampanja, joka etenee tavoitteellisesti, mutta pilke silmäkulmassa. Seuraa meitä somessa ja peukuta! 

#tunnerintasi #omatarkkailu #rintasyöpä #citroennaistenkymppi #järjestösuunnittelijajuoksee




 

Tutkitko rintasi?